کشورهای اروپایی باید علیه نژادپرستی ضد مسلمانان متحد شوند

شورای اروپا از همه دولت‌های اروپایی خواسته است برای مقابله با نژادپرستی ضد مسلمانان بسیج شوند. این شورا چندی پیش در اِستراسبورگ، میزبان کنفرانسی با مضمون “نژادپرستی و تبعیض علیه مسلمانان” بود. در این کنفرانس اعضای سازمان‌های اسلامی از آلمان و سایر کشورهای اروپایی حضور داشتند.

چندی پیش در اِستراسبورگ، میزبان کنفرانسی با مضمون “نژادپرستی و تبعیض علیه مسلمانان” بود. در این کنفرانس اعضای سازمان‌های اسلامی از آلمان و سایر کشورهای اروپایی حضور داشتند.
هفته گذشته، کنفرانس تخضصی با موضوع “نژادپرستی و تبعیض علیه مسلمانان” در شورای اروپا در استراسبورگ برگزار شد. در این شورا، نمایندگان سازمان‌های اسلامی از اقصی‌نقاط اروپا حضور داشتند. آن‌ها بر این امر تاکید کردند که جامعه اروپا علیه مسلمانان پیش‌داوری دارد. به گفته آنان، معمولا مردانی که ریش دارند، زنانی که روسری می‌پوشند و همچنین افرادی با پوست تیره در سراسر اروپا در معرض تبعیض و تحقیر قرار می‌گیرند.
نمایندگان انجمن‌های اسلامی در اروپا، در نشست مذکور از دولت‌های اروپایی خواستند که برای مقابله با نژادپرستی علیه مسلمانان متحد شوند و جلوی گسترش هرگونه خشونت را بگیرند. دانیل هولتگن، نماینده ویژه مبارزه با یهودستیزی و اسلام‌هراسی در سخنرانی خود در شورای اروپا گفت:« ما باید برای مقابله با نژادپرستی در جامعه تلاش کنیم. در این راستا، کمیسیون مقابله با نژادپرستی و عدم تحمل در کمیسیون اروپا، در ماه مارس، توصیه‌ نامه‌ای را خطاب به ۴۶ کشور حاضر در شورای اروپا منتشر کرد که باید مورد توجه قرار گیرد.»
به گفته هولتگن، نژادپرستی علیه مسلمانان در اروپا در حال افزایش است و این روند به کل جامعه اروپا ضربه می‌زند:« ما به طور مثال در آلمان شاهد گسترش این امر هستیم و باید هر چه زودتر آن را کنترل کنیم.»
ماتیاس روهه، وکیل و اسلام‌شناس سرشناس آلمانی نیز از دیگر شرکت‌کنندگان در این کنفرانس بود. او در سخنرانی خود درباره ساختار سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی کشورهای اروپایی مانند آلمان صحبت کرد که به طور ناخودآگاه باعث تبعیض علیه مسلمانان می‌شود. به گفته او، مسلمانان در جوامع اروپایی در مدرسه، محیط کار و همچنین جامعه با رفتاری تبعیض‌آمیز و نژادپرستانه مواجه می‌شوند:« برخوردهای تبعیض‌آمیز بسیاری از شهروندان اروپا با مسلمانان از روی ناآگاهی است. از این‌رو، باید توجه عموم مردم را به ساختارهای غلط و تبعیض‌آمیز جلب کرد. اگر روند تبعیض‌آمیز در جامعه ما ادامه یابد، بخشی از مردم اعتماد خود را نسبت به ما و قوانین از دست خواهند داد.»
علاوه بر این‌ها، هولتگن بر ضرورت آگاه‌سازی سیاستمداران درباره نژادپرستی ضد مسلمانان و گفت‌وگو با جوامع اسلامی تاکید کرد:« سیاستمداران در ساختاری دموکراتیک باید بدانند که چگونه با اسلام‌هراسی و نژادپرستی علیه مسلمانان مقابله کنند. همچنین باید از حقوق اقلیت‌ها - از جمله اقلیت‌های مذهبی - حمایت شود. زیرا این حمایت‌ها، بخشی از ارزش‌های اروپایی است.»
عبدالصمد الیزیدی، دبیرکل شورای عالی مسلمانان آلمان نیز از دیگر شرکت‌کنندگان در این جلسه بود. او گفت:« در آلمان و سایر کشورهای اروپایی، تصورات غلطی نسبت به اسلام وجود دارد. به همین دلیل، ما نباید اجازه دهیم بسیاری از افراد، ایدئولوژی‌های نژادپرستانه خود را در پس انتقادات از اسلام، پنهان ‌کنند. همچنین ما باید مراقب باشیم که نژادپرستی علیه مسلمانان در جامعه آلمان به امری عادی و مجاز بدل نشود. »
مهمت پاکاچی، نماینده ویژه سازمان امنیت و همکاری اروپا برای مبارزه با تعصب و تبعیض علیه مسلمانان و سفیر سابق ترکیه در واتیکان نیز از دیگر سخنرانان جلسه بود. او در ابتدای سخنان خود هشدار داد که اگر نژادپرستی در اروپا افزایش یابد، ادغام مسلمانان در قاره سبز با مشکل مواجه می‌شود و بدین‌ ترتیب، درگیری‌ها در سطح جوامع اروپایی افزایش خواهد یافت. به گفته او، تنها راه‌حل موجود، آموزش افراد از دوران ابتدایی است:« کودکان باید در سنین پایین معنای تنوع مذهبی را فرا بگیرند. مشارکت در جشنواره‌های مذهبی مختلف می تواند به آن‌ها کمک کند تا اطلاعات بیشتری درباره ادیان مختلف به دست آورند. همچنین آموزش از طریق رسانه‌ها نیز می‌تواند مثمرثمر باشد.»
عصمت جهان، نماینده سازمان همکاری اسلامی در اتحادیه اروپا نیز در این جلسه حضور داشت. او نیز بر ضرورت آموزش کودکان در مدارس تاکید کرد و گفت:« سازمان همکاری اسلامی و واتیکان می‌توانند در کنار یکدیگر، برای مقابله با نژادپرستی مذهبی در اروپا اقدام کنند.» به گفته او، دو طرف باید برای این امر برنامه‌ریزی کنند که بخشی از آن در سند “برادری انسانی برای صلح جهانی و زندگی جمعی” آمده است. در سال ۲۰۱۹، پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان و دکتر احمد الطیب، شیخ الازهر، سند “برادری انسانی برای صلح جهانی و زندگی جمعی” را امضا کردند. این سند در برگیرنده بندهایی مربوط به تقویت گفت‌وگوهای بین‌مذهبی و نزدیکی میان ادیان مختلف در سایه افزایش سخنان نژادپرستانه و پر رنگ شدن جلوه‌های زندگی مادی است.
از دیگر سخنرانان این نشست می‌توان به زارا محمد، دبیر کل شورای مسلمانان بریتانیا اشاره کرد. او گفت:«مسلمانان باید عنوان بخشی از جامعه اروپا مورد حمایت قرار گیرند. مسلمانان هنوز به ‌عنوان گروهی خارجی و غریبه‌های مشکوک در نظر گرفته می‌شوند. این در حالی است که بسیاری از ما در اروپا به دنیا آمده‌ایم، بنابراین این برخوردها باید تغییر کند.»
لینک گزارش:

https://islam.de/33964

منبع: سایت اسلام

کد خبر 12681

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =